RAPHAËLIS

Et flerårigt forsknings- og praksisprojekt om den klingende kulturarv fra Roskilde Domkirke

OM PROJEKTET

Roskilde cathedral, Roskilde Domkirke, orgel, pibe organ, Raphaelis organ

Roskilde Domkirke rummer et af Danmarks ældste og mest markante orgler – Raphaëlis-orglet – og har i århundreder været et musikalsk, teologisk og politisk centrum i Danmark. Alligevel findes der ingen samlet forståelse af, hvordan musik faktisk lød i og omkring domkirken i tidlig moderne tid, eller hvilken betydning musikken havde i samtidens hverdagsliv og ceremonier. Det ønsker Raphaëlis-projektet at råde bod på – ikke kun gennem forskning i arkiver og historiske materialer, men også gennem koncerter, udgivelser, lydformidling og undervisningsaktiviteter.

Projektet forløber over fire år og er et samarbejde mellem Kind Of Opera i samarbejde med Det Kongelige Bibliotek, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, Roskilde Domkirke og Roskilde Museum. Projektgruppen består af: Musikforskere Peter Hauge og Bjarke Moe, redaktør Claus Røllum-Larsen, domorganist Bine Bryndorf og producent Trine Heide.

Projektets praksis- og formidlingsdel bygger på idéen om, at kulturarv først for alvor bliver meningsfuld, når den får klang og liv i nutidens kontekst. Her kombineres kildekritiske analyser med eksperimentel musikhistorie, kunstnerisk nysgerrighed og nutidige formater for publikumsmøder. Det er et projekt, der insisterer på, at musik ikke bare kan læses – den skal lyttes til.

Projektet er støttet af Augustinus Fonden.

klingende kulturarv

·

klingende kulturarv ·

Projektet kombinerer banebrydende forskning, udøvende musikalsk praksis og publikumsorienteret formidling for at gøre en usynlig og uhørt del af Danmarkshistorien hørbar og nærværende.

Formålet med formidlingsdelen er at omsætte ny viden til oplevelser, der engagerer både den brede offentlighed, studerende og professionelle musikmiljøer. Det sker gennem rekonstruerede koncerter i Domkirken, indspilninger og digitale udgivelser, en podcast-serie, en populærfaglig bog, en lydintegreret udstilling i samarbejde med Roskilde Museum samt praksisbaserede workshops for studerende. Disse aktiviteter giver historien klang, krop og nutidig relevans – ikke som museum, men som levende erfaring.

Projektet finder sted i perioden 2026–2029. De første tre år gennemføres workshops, koncerter, indspilninger og podcastproduktion sideløbende med forskningen. I 2027 lanceres udstilling, bogudgivels og en større konference, mens det fjerde år er fuldt dedikeret til formidling og afsluttende refleksionsaktiviteter. Denne flerårige plan sikrer både kontinuitet og gradvis opbygning af viden, netværk og publikum.

Siden januar 2024 har projektgruppen mødtes fast og har involveret en lang række nøglepersoner fra arkiver, kirkelige og musikalske institutioner, forskningsmiljøer og lokale aktører. Med modningsmidler fra Augustinus Fonden i foråret 2025, igangsatte gruppen en systematisk kildegennemgang og en dialog med forskere og praktikere, som kulminerede i symposiet i maj.

Symposiet blev planlagt med lige dele forskningsfokus og musikalsk praksis. Deltagerne omfattede eksperter i musikhistorie, teologi, liturgi, arkitektur, orgelhistorie, kunsthistorie og kulturarv. Oplæggene omhandlede teologi, liturgi og orgelhistorie; arkitektur, kunst og ceremoniel praksis; samt en afrundende diskussion om fremtidige forskningsspor.

Midtvejs i programmet blev musikken selv sat i spil: I Roskilde Domkirke fremførte et ensemble under ledelse af Bine Bryndorf musik rekonstrueret ud fra historiske fragmenter – blandt andet fundet som bogbind på gamle bøger fra latinskolen. Koncerten var ikke blot en illustration, men en metode for det kommende projekt. Den gav deltagerne en kropslig og rumlig forståelse af, hvordan klang og rum smelter sammen – hvordan lyd kan rekonstruere viden, hvor kildematerialet tier.

Video fra symposium i projektets udviklingsfase maj 2025

Hent en rapport om symposiet her.

Musikken er uddrag fra symposiets koncert:
- Andreas Hammerschmidt (1611-75) fra Musikalische Gespräche über die Evangelia, 1655: ”Warlich ich sage euch”, HaWV 495
- Dietrich Buxtehude (1637-1709): Sonate for to violiner, gambe og basso continuo, BuxWV 266

Medvirkende:
Bine Bryndorf, orgel
Aureliusz Golinski, barokviolin
Justyna Skatulnik, barokviolin
Anna Bator, viola da gamba
Christine Nonbo Andersen, sopran
Anna Caroline Olesen, alt
Luis Toscano, tenor
David McCune, bas

Videoen er filmet og klippet af Phillip Jørgensen.

Himmelens toner og englenes sang
i den yndigste vellyd
Orglets klang kommer nær,
det som for nylig er bygt.

Lindre det kan den fortvivlede sjæl
og bedrøvede hjerter,
Navnlig berørt af en hånd,
som er forfaren i kunst.

Men når os jordisk musik
kan bringe så ophøjet glæde,
Hvad da med himmelsk musik,
som er vor evigheds lod?

— Digt om Raphaëlisorglet (1550) af Hans Lauridsen, kannik ved Roskilde Domkirke